Nieuws

Aanpassingen norm PayChecked

Aanpassingen norm PayChecked in Transport per 1 november 2024

Vanaf 1 november 2024 wordt de norm PayChecked in Transport aangepast. Deze wijzigingen richten zich op het inlenen van arbeidskrachten, wat in de nieuwe norm verdeeld is in twee aparte categorieën:

  1. Collegiale inleen
  2. Inlenen van arbeidskrachten (niet-collegiaal)

In dit artikel gaan we in op de nieuwe normpunten die 1 november ingaan en wat er verandert voor bedrijven met een PayChecked keurmerk.

Collegiale inleen

Bij het inlenen van een werknemer van een ander transportbedrijf voor vergunningplichtig vervoer gelden de volgende regels:

  • Het bedrijf waarvan de chauffeur wordt ingeleend, moet een communautaire vergunning hebben voor beroepsgoederenvervoer, tenzij de werkzaamheden van de ingeleende chauffeur niet vergunningplichtig zijn.
  • De collegiale inleen mag maximaal 6 weken duren en dit moet schriftelijk worden vastgelegd.
  • Het is verplicht om schriftelijk overeen te komen dat de ingeleende werknemer volgens de arbeidsvoorwaarden van de CAO Beroepsgoederenvervoer wordt betaald.

Inlenen van arbeidskrachten (niet-collegiaal)

Voor het inlenen van andere arbeidskrachten gelden deze voorwaarden:

  • De uitlener moet NEN 4400 gecertificeerd zijn en ingeschreven staan in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA).
  • De uitlener moet een KIWA-aanwijzingsbeschikking hebben.
  • Er moet een schriftelijke overeenkomst zijn tussen uitlener en inlener waarin staat:
    • Dat de juiste arbeidsvoorwaarden worden toegepast.
    • Dat de uitlener meewerkt aan loonvalidatie door een inspectie-instelling aangewezen door de inlener.
    • Hoe klachten over arbeidsvoorwaarden bij de uitlener worden afgehandeld.
    • Dat de arbeidsvoorwaarden correct worden toegepast en doorgegeven aan eventuele onderaannemers (het kettingbeding).
    • Dat de inlener op de hoogte wordt gehouden als de uitlener andere partijen inschakelt.
    • Het maximum aantal onderaannemers dat de uitlener mag inschakelen.

Als de totale kosten voor inhuur van uitgeleende arbeidskrachten van één uitlener meer dan 5% van de omzet van je onderneming over de laatste 12 maanden bedragen, moet de uitlener voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

  • De uitlener is lid van branchevereniging ABU of NBBU.
  • De uitlener werkt mee aan een loonvalidatie-onderzoek door een inspectie-instelling, waarbij wordt aangetoond dat aan artikel 9 van de CAO Beroepsgoederenvervoer is voldaan.

Waarom deze wijzigingen?

De aangepaste normenset stuurt erop dat ingeleende arbeidskrachten de juiste beloning krijgen. Door strikte afspraken te maken met uitleners en te controleren of ze een KIWA-aanwijsbeschikking hebben, wordt dit extra gewaarborgd. Bovendien zorgt het lidmaatschap van brancheorganisaties ABU of NBBU, of het uitvoeren van een loonvalidatie, voor een extra controle op de juiste betaling van deze krachten.

Wat verandert er voor bedrijven met een PayChecked keurmerk?

Voor bedrijven die al een PayChecked keurmerk hebben, komt er extra controle bij. Naast de bestaande controle op het SNA-keurmerk van uitleners, wordt er nu ook gekeken of uitleners een KIWA-aanwijsbeschikking hebben. Daarnaast moeten de overeenkomsten met uitleners voldoen aan de nieuwe eisen. Afhankelijk van de omvang van inleen, wordt er gecontroleerd of de uitlener lid is van de ABU of NBBU. Is dat niet het geval, dan moet er een loonvalidatie plaatsvinden, inclusief een steekproef op de beloning van de ingeleende krachten, vergelijkbaar met de controle die voor het eigen personeel gebeurt.

Welke stappen moeten keurmerkhouders nemen?

Transportbedrijven met een PayChecked keurmerk moeten nu:

  1. Controleren of hun uitleners een KIWA-aanwijsbeschikking hebben.
  2. De juiste overeenkomsten sluiten met hun uitleners.
  3. Nagaan hoeveel arbeidskrachten ze van een uitlener inlenen en controleren of de uitlener lid is van de ABU of NBBU.

Het is verstandig om deze stappen nu te zetten om bij toekomstige inspecties niet voor verrassingen komen te staan.
De nieuwe normenset is te vinden op de website van PayChecked. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen met onze Backoffice.

Aanpassingen norm PayChecked in Transport per 1 november 2024

Aanpassingen norm PayChecked in Transport per 1 november 2024

Vernieuwde SNF-norm: versie 11.1

Vernieuwde SNF-norm: versie 11.1

Nieuwe aanpassing SNA-norm voor zzp-bemiddelaars

Nieuwe aanpassing SNA-norm voor zzp-bemiddelaars