Wtta

Wet toelating terbeschikkingstelling
van arbeidskrachten

header wtta

Waarom de Wtta?

De commissie onder leiding van Emile Roemer bracht in 2021 een rapport uit over de arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in Nederland. De conclusie van dit rapport was vrij kritisch over de rol van sommige uitzendbureaus en de algehele behandeling van arbeidsmigranten. Er werd vastgesteld dat er sprake was van misstanden en soms mensonterende situaties, zoals slechte huisvesting, onveilige werkomstandigheden en uitbuiting.

Het rapport benadrukte de noodzaak voor strengere regelgeving en beter toezicht op uitzendbureaus om dergelijke praktijken tegen te gaan. Roemer en zijn commissie deden aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het opzetten van een keurmerk voor uitzendbureaus die arbeidsmigranten in dienst hebben, betere informatievoorziening aan migranten, en het verhogen van de frequentie van inspecties bij werkgevers die gebruik maken van arbeidsmigranten. De aanpak van malafide uitzendbureaus werd gezien als een cruciale stap om de situatie van arbeidsmigranten in Nederland te verbeteren.

Hoe bereid ik mij op tijd voor?

Bredere toepassing dan alleen op gebieden met arbeidsmigranten

Algemene kwaliteitsborging: Door de Wtta breed toe te passen op de hele flexmarkt, inclusief maar niet beperkt tot arbeidsmigranten, wordt gezorgd voor een algehele verhoging van kwaliteit en integriteit binnen de uitzendbranche. Dit helpt bij het voorkomen van malafide praktijken in alle sectoren van de flexmarkt.

Bescherming van alle flexwerkers: De brede toepassing waarborgt dat alle flexwerkers, ongeacht hun achtergrond of de sector waarin ze werken, beschermd worden tegen misbruik en uitbuiting. Dit creëert een meer inclusieve en eerlijke arbeidsmarkt.

Uniformiteit in de sector: Het consistent toepassen van regels over de gehele flexmarkt helpt bij het creëren van duidelijkheid en voorspelbaarheid voor zowel werkgevers als werknemers. Dit maakt het makkelijker voor alle partijen om aan de wetgeving te voldoen en bevordert eerlijke concurrentie.

Deze benadering, gebaseerd op het SNA-keurmerk, benadrukt het belang van betrouwbaarheid en transparantie binnen de gehele flexmarkt, niet alleen in de context van arbeidsmigranten. Dit draagt bij aan de algemene doelstellingen van de Nederlandse overheid om een eerlijkere, veiligere en meer gereguleerde arbeidsmarkt te creëren.

Wat is de Wtta?

De Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) stelt eisen aan uitzenders, payrollbedrijven en detacheerders. Zij moeten een officiële toelating verkrijgen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om arbeidskrachten te mogen uitzenden. De Nederlandse Arbeidsinspectie zorgt voor de handhaving van deze regel. Indien een uitlener vóór uiterlijk 1 januari 2026 nog geen toelating heeft verkregen, riskeert deze een boete en wordt het uitzenden van arbeidskrachten verboden. Ook inleners die arbeidskrachten aannemen van niet-toegelaten bureaus kunnen beboet worden.

Voor wie geldt de Wtta?

De Wtta is van toepassing op alle bedrijven, zowel binnen als buiten Nederland, die onder de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) vallen. Dit betekent dat naast uitzendbureaus ook doorleners, payrollbedrijven en detacheerders aan deze wet moeten voldoen. Het is de verantwoordelijkheid van inleners om te controleren of de uitlener geregistreerd staat in het openbare toelatingsregister. In sommige gevallen bent u uitgezonderd van de verplichte toelating, dit staat beschreven in onze Wtta-brochure.

Wat zijn de eisen voor toelating?

De eisen van het toelatingsstelsel bestaan uit vier delen: het normenkader, het aantoonbaar naleven van het normenkader, de VOG RP en de waarborgsom. In onze Wtta-brochure gaan we dieper in op elke eis en kijken we ook naar de eventuele uitzonderingen erop.

Ingang Wtta

De invoering van de Wtta loopt opnieuw vertraging op. Hoewel de wet oorspronkelijk per 1 januari 2026 van kracht zou gaan, blijkt dit tijdschema niet langer haalbaar. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) verwacht begin 2025 een nieuwe tijdlijn te kunnen presenteren aan de Tweede Kamer.

Vraag je vóór ingang van de Wtta toelating aan én beschik je op 30 juni 2026 over een geldig SNA-certificaat? Dan kom je in aanmerking voor het overgangsrecht, waarbij je eenvoudig instroomt in het toelatingsstelsel. Lees hier alles over in onze Wtta-brochure.

Nieuws

Laatste ontwikkelingen in de markt

Terugblik op waardevolle evenementen in de flexbranche

Terugblik op waardevolle evenementen in de flexbranche

Ingangsdatum Wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (Wtta) met een jaar uitgesteld

Ingangsdatum Wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (Wtta) met een jaar uitgesteld

Internetconsultatie ‘Wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten’ geopend

Internetconsultatie ‘Wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten’ geopend

FAQ

Alle meest gestelde vragen over Wtta

Vervangt de Wtta het SNA-keurmerk?

Voor uitzenders of ondernemingen waarbij sprake is van het ter beschikking stellen van arbeid vervalt het SNA-keurmerk. Deze ondernemingenkomen onder de verplicht gestelde WTTA te vallen waar een nieuw normenkader voor gaat gelden. Dit normenkader heeft als uitgangspunt het huidige SNA normenkader genomen maar doet daarbovenop nog verscheidene aanvullingen op onder andere de volgende gebieden:

  • Eisen aan de arbeidsovereenkomst
  • Loonverhoudingsvoorschrift
  • Huisvesting arbeidsmigranten
  • Urenregistratie

Voor ondernemingen die als activiteit het aannemen van werken ontplooien  blijft het huidige SNA-keurmerk bestaan.

Voor wie is de Wtta verplicht?

De Wtta is van toepassing op alle bedrijven, zowel binnen als buiten Nederland, die onder de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) vallen. Dit betekent dat naast uitzendbureaus ook doorleners, payrollbedrijven en detacheerders aan deze wet moeten voldoen. Het is de verantwoordelijkheid van inleners om te controleren of de uitlener geregistreerd staat in het openbare toelatingsregister.

In de volgende gevallen ben je uitgezonderd van de verplichte toelating:

  • Bedrijven die personeel uitlenen binnen hun eigen concern (intraconcern terbeschikkingstelling);
  • Bedrijven die collegiaal personeel uitlenen als vorm van hulpbetoon, waarbij alleen loonkosten worden doorberekend;
  • Bedrijven waarvan de omzet van uitgeleend personeel minder dan 10% van de totale omzet bedraagt en niet meer dan 5 miljoen euro in 12 maanden is, kunnen ontheffing aanvragen bij de minister.

Is er een overgangsregeling m.b.t. de Wtta?

Ja, er is een overgangsregeling. Vraag je uiterlijk vóór 1 juli 2026 toelating aan én beschik je op 30 juni 2026 over een geldig SNA-certificaat? Dan kom je in aanmerking voor het overgangsrecht, waarbij je eenvoudig instroomt in het toelatingsstelsel.

De overgangsregeling bestaat uit drie sporen. Meer informatie hierover kan je op Wtta – Normec VRO. 

Ik hoor in de markt dat factoring een oplossing kan bieden voor de financiering van de waarborgsom. Hoe zit dit precies?

Factoring kan inderdaad een oplossing bieden voor de financiering van de waarborgsom binnen de Wet Toelating Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten (WTTA). Hier is hoe het werkt:

 Wat is factoring? Factoring is een vorm van financiering waarbij een onderneming haar openstaande facturen verkoopt aan een factoringmaatschappij (factor). In ruil hiervoor ontvangt de onderneming direct een percentage van de factuurwaarde, vaak tussen 70% en 90%, van de factor. De factor neemt vervolgens het risico van niet-betaling over en zorgt voor de incasso van de facturen.

 Hoe kan factoring helpen bij de waarborgsom? De WTTA vereist dat uitzendbureaus en andere arbeidsbemiddelaars een waarborgsom storten als zekerheid voor hun financiële betrouwbaarheid. Voor sommige ondernemingen kan het echter een uitdaging zijn om deze waarborgsom in één keer op te hoesten. Hier kan factoring uitkomst bieden:

  1. Vrijmaken van werkkapitaal: Door facturen via factoring om te zetten in direct beschikbare liquiditeit, kan een onderneming snel over contanten beschikken. Deze liquiditeit kan vervolgens worden gebruikt om de waarborgsom te betalen zonder dat de onderneming zijn reserves of andere financieringsbronnen hoeft aan te spreken.
  2. Vermijden van extra schulden: Omdat factoring geen traditionele lening is, verhoogt het niet de schuldenlast van de onderneming. Dit kan gunstig zijn voor bedrijven die hun balans gezond willen houden.
  3. Flexibiliteit en snelheid: Factoring kan vaak snel worden opgezet, wat handig is als de waarborgsom op korte termijn beschikbaar moet zijn.

 Belangrijk om te overwegen: Factoring is echter niet zonder kosten. Factoringmaatschappijen rekenen doorgaans een percentage van de factuurwaarde als vergoeding. Het is belangrijk om deze kosten af te wegen tegen de voordelen van directe liquiditeit. Daarnaast is het essentieel om een betrouwbare factoringpartner te kiezen, omdat dit een belangrijke impact kan hebben op de cashflow en klantrelaties.

Als je overweegt factoring in te zetten voor de financiering van de waarborgsom, kan het verstandig zijn om dit te bespreken met een financieel adviseur of factoringmaatschappij om te begrijpen wat dit concreet voor jouw situatie betekent.