Onbelaste reiskostenvergoeding thuiswerkdagen stopt

13 11 2020 | Gemiddelde leestijd: 2 min

Vanaf 1 oktober 2021 is het niet meer toegestaan om werknemers een onbelaste reiskostenvergoeding te geven voor thuiswerkdagen. Alleen daadwerkelijke reisdagen mogen nog belastingvrij vergoed worden. Wij raden u aan om dit tijdig te melden aan uw medewerkers en uitzendkrachten.

<UPDATE 31 mei 2021> Uit berichtgeving van de Belastingdienst blijkt dat het kabinet deze maatregel verlengt in ieder geval tot 1 oktober 2021.

Toch geen thuiswerkvergoeding

Het zou mooi zijn als er een thuiswerkvergoeding zou komen als alternatief voor de reiskostenvergoeding. VNO-NCW heeft hier in Den Haag ook voor gelobbyd, maar dat was helaas tevergeefs. De uitkomst is dat u per 1 oktober te maken heeft met een reiskostenvergoeding die uitsluitend voor reisdagen geldt en dat er geen specifieke regeling voor een thuiswerkvergoeding komt.

Vooralsnog biedt de werkkostenregeling (beperkte) ruimte voor het geven van onbelaste vergoedingen. De vrije ruimte in de werkkostenregeling wordt ook in 2021 verruimd. Uit de kamerbrief: “Via de vrije ruimte van de werkkostenregeling kunnen werkgevers vergoedingen en verstrekkingen aan hun werknemers geven zonder dat deze belast worden. Werkgevers kunnen zelf bepalen waaraan en óf zij de vrije ruimte willen besteden. Sommige werkgevers gebruiken de vrije ruimte momenteel om onbelaste thuiswerkkostenvergoedingen te verstrekken, naast de mogelijkheden die er al zijn. Voor het jaar 2020 heeft het kabinet de vrije ruimte voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever tijdelijk verhoogd naar 3%. Ook voor het jaar 2021 zal het kabinet de vrije ruimte voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever tijdelijk verhogen van 1,7% naar 3%.”

Gevolg: geen vaste reiskostenvergoeding meer

Veel werknemers voldoen met de nieuwe eisen niet meer aan de 36-weken of 128-dagen-eis. Daardoor krijgen zij geen vaste reiskostenvergoeding meer. Het kan grote financiële gevolgen hebben dat zij nu op basis van declaratie of nacalculatie een vergoeding krijgen.

Om die reden is het voor u als werkgever belangrijk om het (veranderde) werk- en reispatroon van uw werknemers in kaart te brengen. Op basis daarvan kunt u alle vaste reiskostenvergoedingen opnieuw onderzoeken. Ook is het van groot belang om goed te administreren op welke dagen er thuis wordt gewerkt en op welke dagen op kantoor. Daarmee kunt u alles verantwoorden.

footerafbeelding

Hulp nodig met certificering in uw branche?

Neem contact op met onze specialist.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
footerafbeelding

Op de hoogte blijven? Meld u gratis aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Menu