Om u zo goed mogelijk voor te bereiden op uw inspectie voor het PayChecked keurmerk, leest u in dit artikel wat de nieuwe beleidsregel inhoudt en wat de gevolgen zijn voor de inspecties van het PayChecked keurmerk.
Op 1 januari 2024 zijn de gewijzigde Wet wegvervoer goederen en Regeling wegvervoer goederen in werking getreden. Per die datum is ook de nieuwe Beleidsregel vergunningverlening van de NIWO inwerking getreden. De wijzigingen waren nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen. Een gedeelte van de regels uit het Mobiliteitspakket moest geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving.
Wanneer u een laadvermogen heeft van 500 kg of minder én een toelaatbare maximum massa heeft van meer dan 2500 kg bent u ook vergunningplichtig. Dit betreft een kleine categorie van voertuigen en geldt met name voor goederenvervoer met een ‘gesloten opbouw’.
Bij een PayChecked inspectie dient uw bedrijf aan te tonen of zij een communautaire vergunning heeft of niet vergunning plichtig is. Dit geldt ook voor uw uitbesteed vervoer aan ondervervoerders of ZZP’ers. De nieuwe regeling kan betekenen dat hoewel er voor 1 januari 2024 geen vergunningsplicht was, deze er door de genoemde wijziging wel is na deze datum.
Het maximum toelaatbare gewicht hoeft u niet zelf te berekenen. U kunt het maximum toelaatbare gewicht vinden op de website van de RDW tijdens de kentekencheck. Wanneer u het kenteken heeft ingevoerd worden de gegevens weergegeven onder de tab gewichten. De maximum toegestane massa van uw voertuig wordt vermeld onder punt F.2.
Bron: NIWO