Zo werkt een PSO-audit in de praktijk

08 06 2022 | Gemiddelde leestijd: 2 min

Begin dit jaar heeft Normec VRO het PSO-keurmerk toegevoegd aan haar dienstverlening. Onze auditoren zijn grondig opgeleid en we hebben al verschillende organisaties mogen auditeren. Omdat voor veel bedrijven de PSO-audit nog onbekend terrein is, gaan we in gesprek met Stichting Kringloopbedrijf Het Warenhuis, die onlangs het keurmerk behaalde, en PSO auditor, Suzanne Coors.

Sociale werkgelegenheid

Stichting Kringloopbedrijf Het Warenhuis biedt met drie winkels in Leiden werkgelegenheid aan ruim 120 mensen. Hiervan hebben ongeveer 90 mensen een arbeidsbeperking, sommige tijdelijk en anderen blijvend. Bij Het Warenhuis vinden ze een veilige en gezellige werkplek. Iedereen werkt in eigen tempo en naar eigen vermogen. Sociale werkgelegenheid in de regio en focus op het milieu, dat is waar het om draait bij de stichting. Afgedankte goederen krijgen een tweede leven in het warenhuis, zodat deze niet verbrand worden bij afvalverwerkingsbedrijven. Jaarlijks verwerkt Het Warenhuis 2,5 miljoen kilo goederen.

Waarom het PSO-keurmerk?

Het oogpunt binnen de stichting is en blijft de mens. Het Warenhuis vindt het belangrijk om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden. Met het PSO-keurmerk is voor de gemeente en andere stakeholders meteen zichtbaar dat de stichting sociaal onderneemt. Een ander voordeel is de ingebouwde ketenstimulatie. Het Warenhuis werkt graag samen met bedrijven die ook inzetten op sociaal ondernemen. Het PSO-keurmerk stimuleert dit.

Tijd voor de PSO-audit

Voorafgaand aan de audit heeft Het Warenhuis veel research gedaan. Omdat dit hun eerste PSO-audit was, wilden ze zich goed voorbereiden. Ook kreeg de organisatie van te voren een reglement en een agenda van Normec VRO. Zo werd duidelijk wat zij moesten aantonen. En toen was het tijd voor de audit zelf, wat veel minder spannend bleek dat gedacht. De PSO-audit gaat niet echt over ‘goed’ of ‘fout’, maar is gericht op de mens en op hoe het nog beter kan. Zo heeft auditor Suzanne Coors (als verplicht onderdeel) interviews gehouden met doelgroepers (mensen die vanwege hun arbeidsbeperking ingeschreven staan in het Doelgroepregister). Het Warenhuis mocht de doelgroepers zelf selecteren. Zij kozen voor uiteenlopende doelgroepers, zoals iemand met een WSW-indicatie en iemand met een autismespectrumstoornis.

Al met al kijkt Het Warenhuis terug op de audit als “een leuke en leerzame dag”. De voorbereiding kan nog zo goed zijn, maar uiteindelijk kwamen er on the spot nog dingen naar voren die een volgende keer beter kunnen. Zo weet de stichting nu precies hoe ze de dossiers moeten aanleveren en hebben ze zelfs dingen geleerd over de bedrijfsvoering zelf. Het is gewoon een mooi moment om even stil te staan bij de organisatie. De maatschappelijke kant van de organisatie wordt tijdens de audit goed zichtbaar en dat zorgt voor een gevoel van trots.

Ervaring van de auditor

Suzanne Coors, PSO auditor en NEN inspecteur bij Normec, vertelt over haar beleving van deze audit: “De dag start met een goede bak koffie en leuke gesprekken, waarna een rondleiding door het bedrijf volgt. Ik mag een kijkje nemen op alle afdelingen: de kringloopwinkel, inkomende goederen en de afdeling waar goederen gesorteerd worden voor verdere verwerking. De rondleiding gaat langs één van de vele kleurrijke afdelingen van de onderneming. Er hangt vrolijk gekleurde kleding en er liggen mooie sierkussens. Hier staat een medewerker die kleding repareert en klaarmaakt voor verkoop in de winkel. Ze is er al vele jaren werkzaam en vertelt hoeveel plezier het werk haar brengt.”

Zichtbaar is hoeveel moeite leidinggevenden nemen om het werken te vergemakkelijken. Er wordt gewerkt met afbeeldingen, zodat direct duidelijk is waar goederen heen moeten voor verdere verwerking. Suzanne: “We sluiten de dag af met een positief advies aan PSO-Nederland en met waardering voor elkaars werk en betrokkenheid. Ieder mens is natuurlijk uniek, wat de audit altijd verrassend, persoonlijk en interessant maakt. Voor mij als auditor brengt het veel positieve energie om van dichtbij te ervaren hoe organisaties zich inzetten voor een veilige en gezellige werkplek voor iedereen. En zeker als hun werknemers dit ook zo ervaren.”

De Prestatieladder Socialer Ondernemen

Steeds vaker vragen opdrachtgevers om het PSO-certificaat, omdat sociaal ondernemen alsmaar belangrijker wordt in de samenleving. Met de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) tonen organisaties aan in welke mate zij kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

illustratie-8-Overleg

Ook het PSO-keurmerk aanvragen?

PSO logo
PSO-keurmerk

Maak uw inclusieve beleid aantoonbaar. Geef opdrachtgevers het vertrouwen om met u in zee te gaan.

Lees meer
footerafbeelding

Hulp nodig met certificering in uw branche?

Neem contact op met onze specialist.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

footerafbeelding

Op de hoogte blijven? Meld u gratis aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Menu